På frågan om han är influerad av Mondrian svarar Taylar att han självklart finns i bakhuvudet men att han inte aktivt studerat honom inför denna serie. Han vidhåller att det i vissa av hans verk finns spår av ”op-art” skolan. Som det barn av tetrisgenerationen han är, finns det en klar likhet i Taylars måleri med den digitala estetik som man finner i Alexey Pajitnovs dataspel tetris som kom ut på 80-talet. Mönstret som ligger till grund för verken är utformade på digital väg och används för att skapa en modell. Arbetsmetoden är enligt konstnären mycket komplex och tidskrävande.
Tid är något som vi idag har en tendens att sätta ett högt värde på, speciellt om det handlar om konst. Hade exempelvis Lorenzo Ghibertis bronsdörrar till baptisteriet i Florens skapat en sådan fascination om de var tillverkade på en månad istället för under flera decennier? Konstnärer som lägger månader på ett visst verk revolterar mot vår tidsfixering. Man kan föreställa sig den mediala reaktionen om en konstnär idag arbetat med en bronsport under 27 år. Taylar använder sig av denna tidsfixering genom att tillämpa en omständig och tidskrävande metod.
16/11/2007 – 26/01/2008
Rocket
Tea
56 Shoreditch High Street
E1 6JJ
No comments:
Post a Comment